Verksamhet & Pedagogik

Förskola erbjuder en trygg pedagogisk miljö där relationerna och det lustfyllda lärandet står i centrum. Läsåret 2023-2024 har vi särskild fokus på Hållbar utveckling, samt språk och kommunikation i vår undervisning.

Vi bjuder en pedagogisk verksamhet med förskolans läroplan som grund för det livslånga lärandet. Våra kompetenta barn kommer till förskolan med en stor lust att vilja leka och lära. Vårt mål är att varje barn hos oss utvecklar mångsidiga förmågor och en stark självkänsla. Därför arbetar vi med värdegrund och demokrati och undervisar mångsidigt inom språk, matematik, naturvetenskap och teknik.

Vi delar in barnen i mindre grupper för att kunna ta till vara varje barns intressen och förmågor. Vi arbetar kontinuerligt med våra lärmiljöer på alla avdelningar. Miljön som barnen vistas i bidrar till utforskande och lek. Vi formar våra lärmiljöer utifrån barngruppens intressen och behov, så de är utvecklade och roliga för varje barn.

Vi har en stor gård, där vi leker och har aktiviteter varje dag. Lek och rörelse utomhus utvecklar barnens motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning. Att vistas utomhus är dessutom bra för hälsan.

På förskolan arbetar vi med projekt på våra avdelningar. Projekten har sin utgångspunkt i barnens intressen och kan se olika ut.
Det här läsåret har Solen valt projektet Bamse och Vintergatan jobbar med Pelle Svanslös. På Månen har de yngre barnen projekt med Babblarna och de äldre Djuren i skogen.